Психологія кольору в
друкованій рекламі
Займаючись підготовкою плаката,
буклету або іншої друкованої реклами, дуже важливо добре продумати
дизайн: правильно розташувати текст, знайти ефектну картинку й вибрати
ту колірну гаму, на тлі якої реклама товару буде сприйматися найкраще.
На жаль, до вибору кольору
дотепер ставляться як до чогось другорядного, надаючи перевагу власним
смакам, а не науковому підходу.
З погляду науки
Відповідно до результатів,
отриманих у ході численних психологічних експериментів, ученими був
зроблений висновок, що колір певним чином впливає на сприйняття людиною
ваги тіла, температури приміщення й оцінку віддаленості об'єкта.
Так, червоний,
жовтий, жовтогарячий
кольори візуально наближають предмет, збільшуючи його обсяг і як
би "підігріваючи" його. Блакитний, синій, фіолетовий,
чорний - візуально віддаляють об'єкт, зменшують і "прохолоджують" його.
Тому вибираючи той або інший колір для реклами товару, варто оцінити
його з погляду цих параметрів.
Сприйняття кольору залежить від
емоційного стану людини. Саме цим пояснюється те, що людина, залежно від
cвого емоційного стану, прихильна до одних кольорів, байдужа до інших і
неприйнятна до третіх. Ці закономірності відкрив Макс Люшер у середині 20 століття. Цікаво, що свої
дослідження він проводив на завдання однієї рекламної фірми. Однак
осягнувши всю глибину і складність проблеми, учений став досліджувати її
фундаментально.
Створюючи свій колірний тест,
Люшер виходив з того, що сприйняття кольору в людини сформувалося в
результаті способу життя й взаємодії з навколишнім середовищем протягом
тривалого періоду історичного розвитку. Спочатку на життя людини
впливали головним чином два фактори, що не належали довільній зміні: ніч
і день, світло й тьма. Ніч означала умови, коли активна діяльність
могла припинятися. День вимагав активних дій - пошуку їжі, елементраного
облаштування...Звідси темно-синій колір асоціювався з нічним спокоєм, а
жовтий - із сонячним днем і його турботами. Червоний колір нагадував
про кров, полум'я й пов'язаних з ними ситуаціях, що вимагають високої
мобілізації, активності. Відношення до кольору визначалося характером
життєдіяльності багатьох поколінь, знаходячи стійкість, а будь-який
прояв життєдіяльності у свою чергу завжди супроводжувалося тим чи іншим
емоційним станом. Тому й відношення до кольору завжди було й залишається
емоційним.
Крім того, Люшером був зроблений
ще один важливий для рекламної індустрії висновок - колір не тільки
викликає відповідну реакцію людини залежно від його емоційного стану,
але й певним чином формує його емоції.
Семантика кольору
Червоний - налаштовує на
рішучість, і здатний викликати в людини сильне бажання зробити той або
інший вчинок, і , стосовно до теми нашої розмови, зробити енергійне
зусилля й купити, приміром , те, що ви рекламуєте. Даний колір, як
ніякий інший, здатний швидко привернути до себе увагу, зафіксувати
погляд на предметі реклами. Семантика цього кольору - увага, не
проходьте мимо, дійте заради дії: зухвало, невиважено, піддайтеся першим
почуттям. Червоний колір також володіє й певним сексуальним зарядом. Це
особливо необхідно врахувати тим, хто рекламує продукцію, адресовану
чоловікам, для яких червоний колір завжди був знаковим.
Однак не варто занадто
переоцінювати цей колір: він гарний у міру. Так, невелика деталь
оголошення каталогу, виділена червоним, буде доречна й відразу приверне
до себе увагу, у той час як надмірне його використання здатне викликати у
споживача агресивність і навіть роздратування предметом реклами.
Оранжевий - допомагає викликати
приплив життєвих сил, дає оптимістичний тонус. Древні вважали його
кольором здоров'я й творчості. Даний колір найкраще використати в
рекламі медикаментів, дитячих товарів, а також послуг в області охорони
здоров’я й освіти. Оранжевий колір додає активності, але при цьому дає
відчуття внутрішньої рівноваги й душевної гармонії.
Жовтий - налаштовує на
коммунікабельність. Це колір відкритості й товариськості. А ще він
допомагає додати рівноваги емоціям, що розгулялися, знайти внутрішній
спокій, утихомирити душевне хвилювання. Крім того, жовтий здатний
"наділити" предмет інтелектом, тому, наприклад, рекламу товарів хайтек
найкраще зробити в жовтому. Цей колір буде вдалий у рекламі дитячих
товарів, послуг туристичних фірм, а також рекламних і PR агентств.
Зелений - все зм'якшує, знімає
гостроту переживань. Цей колір має цілющу, розслаблюючу дію, і буде
доречний і ефективний у рекламі медикаментів, водоочисних систем,
стоматологічних клінік і аптек, ветеринарних лікарень, центрів здоров'я й
охорони навколишнього середовища.
Рожевий - прекрасний помічник у сфері особистих відносин: він
підсилює почуття, робить нас більш уважними, ласкавими й чуйними.
Діапазон використання цього кольору може бути дуже широким: від реклами
парфумерної продукції, товарів для жінок і дітей до послуг шлюбних
агентств і сімейних центрів.
Голубий - теж налаштовує на
область почуттів, але більше піднесених, скоріше платонічних, ніж
приземлених. Цей колір дружньої прихильності, споріднення душ. Голубий -
колір миру й загальної гармонії. Він дає можливість відчути незримий
зв'язок із Всесвітом, і здатний додати предмету цілісного вигляду, а
питанню/справі - глобальності і успішного результату.
Синій - допомагає
сконцентруватися на самому необхідному: не розпорошуватися по дрібницях.
Синя деталь у каталозі або рекламному проспекті відразу приверне до
себе увагу і, на відміну від червоного, ніколи не викличе негативних
емоцій.
Фіолетовий - колір внутрішньої
зосередженості. Цей колір сприяє внутрішньому поглибленню: він допоможе
абстрагуватися від усього в цей момент непотрібного й сконцентруватися
на головній проблемі. Ще одна цікава деталь - фіолетовий добре стимулює
роботу мозку й сприяє рішенню творчих завдань. Не випадково, фіолетовий -
улюблений колір творчих людей. Тому, якщо Ви рекламуєте товар, за
допомогою якого хочете підкреслити креативность товару, або орієнтовані
на надання послуг творчій еліті, деталь у фіолетовому буде просто
необхідна!
Чорний - колір самозанурення: він
допомагає від усього обгородитися, замкнути й сконцентруватися на
рішенні того або іншого завдання. Однак у той же самий час, даний колір
здатний настроїти на мелонхолію й зневіру. У чорному приходить відчуття
самітності й ізоляції від навколишнього світу. Саме тому даний колір у
поліграфрекламі краще не використовувати. Дана рекомендація, зрозуміло,
не поширюється на шрифт і таблиці. Саме у відношенні до них, за
рідкісним винятком, краще не експериментувати.
Білий - колір повної відкритості,
готовності сприймати світ у всьому його різномаїтті. А ще цей колір
гарний тим, що не несе ніяких неприємних відчуттів. Варто лише помітити,
що моновикористання даного кольору в друкованій рекламі здатно створити
нейтральний ефект, коли споживачеві реклами просто повідомляється
інформація про товар, без установлення яких-небудь акцентів і
пріоритетів.
З миру по кольору
Цікаво, що відношення до кольору в
кожній країні своє, і існує навіть своя національно-культурна
специфіка, яку необхідно враховувати, займаючись розробкою рекламної
кампанії в тій або іншій країні. В Америці червоний колір асоціюється з
любов'ю, жовтий - із процвітанням, зелений - з надією, голубий - з
вірністю, білий персоніфікує чистоту, спокій, мир, а чорний - символ
складності й надзвичайної ситуації. В Австрії найбільш популярним є
зелений колір, у Болгарії - темно-зелений і коричневий, Пакистані -
смарагдово-зелений, а в Голландії - жовтогарячий і голубий.
У цілому, чим ближче до Сходу,
тим більше значення надається символіці кольору. Так, у Китаї червоний
колір означає доброту й відвагу, чорний - чесність, а білий на відміну
від загальноприйнятого європейцями символу чистоти й святості (!),
асоціюється з підлістю й облудністю. Тому, займаючись розробкою
рекламної кампанії, скажімо, у Китаї, потрібно правильно вибрати колірну
гаму, інакше є шанс що вас неправильно зрозуміють.
Таким чином, за допомогою вибору
певного кольору можна управляти відношенням споживача до реклами, а
створюючи необхідне колірне середовище можна викликати в споживача
реклами необхідні емоції. При правильному виборі - сприятливе подання й
бажання придбати рекламований товар.
За матеріалами http://www.advestі.ru
Оригінал тут:
|